Uppsala – Zürich, 29 timmar, nattåg från Hamburg.

Uppsala – Zürich, 29 timmar, nattåg från Hamburg.

Jag berättar här nedan om vår utresa hur jag tänker när jag planerar för att minimera risker och hur bra det blir när allt funkar. Nu har jag varit hemifrån i 11 dagar, mestadels bott hos sonen och åkt på några utflykter, men vi hade även en weekend i colmar, Frankrike. Ikväll håller jag första studiecirkeltillfället, live från resa, sen ger jag mig av hemåt imorgon. Mer kommer om resten senare.

Fredagen 4 oktober gav vi oss iväg. Tåget gick 5:10 från Uppsala station. det viktiga vi hade att passa var nattåget Hamburg- Zürich som går kl 22. Det tar inte så lång tid när allt funkar så att vi behövt starta så tidigt, men det kan man ju inte alltid lita på. Så jag gör så och ger alltid rådet att göra så: Starta så tidigt det går om du ska med ett nattåg, det värsta som händer är att du får lite tid att ta nåt ”smakprov” av nån stad längs vägen.

Vi åkte till Stockholm, hade 30 min där. Var exakt i tid, hann köpa tandkräm, som vi kom på vi glömt. Sen X2000 till Lund. Varför då: Jo just nu kör SJ inte tågen över bron från Malmö och det är så mycket enklare att hinna med ett tajt byte i Lund än i Malmö. Jag vet inte vad motiveringen är till att X2000 inte kör över bron, men mina senaste resor känns det som att det bara hände hälften av gångerna ändå, så det är faktiskt bara enklare när man måste planera med det från början. Vi köpte våra Interrailpass under en rea, så vi kostade på oss första klass. även Öresundståg har en sån avdelning, så även den biten var en bekväm resa. Om man åker x2000 i första klass och startar före 9, då ingår frukost.

Vi kom till Köpenhamn exakt enligt plan. Här var det första ”krockkudden” i planeringen, så nu när allt fungerat hade vi 1,5 timme till Lunch, det blev smörrebröd för mig och sushi för Anders i food court utanför stationen. Bra, men vi sa nästa gång vi har så gott om tid går vi lite längre o hittar nåt mysigare.

Färden vidare gick med direkttåg till Hamburg. Vi packade med matsäck för det, te hemifrån och wienerbröd från Danmark, för det finns ingen servering på danska tåg. Men jag hade aldrig inte åk 1a klass förut, vi fick en liten påse med vatten, wasaknäcke och en godisbit, sen kom sevenellevenmannen och bjöd på kaffe o te. Man lär sig alltid något nytt. Men wienerbrödet var godare än knäckemacka…

Även denna resa bjöd på inga alls överraskningar, vi var nog 10 min sena till Hamburg. Låste in våra resväskor. Det finns förvaringsboxar på Hamburg HBF, som tar kort och känns säkra. Men det är en sorglig plats med många hemlösa, så vifta inte med för mycket dyra ägodelar. Vi hade planer på mer sightseeing än det blev. För nu hade vi 4 timmar att spendera, när allt funkat enligt plan. Men den tidiga morgonen tog ut sin rätt. Det blev jättebra vietnamesiskt käk och en liten promenad. Fast vi skippade öl på nån bar, det blev glass inne på Macdonalds på stationen istället, ett bra häng i väntan på sent tåg.

Dagens enda ”äventyr”. ur ett tågreseperpektiv (annars gick verkligen allt som tåget…):
LIksom många andra råkade vi ut för sena perrongändringar på Hamburg HBF. Vi stod vid vår perrong, liksom alla andra som skulle med tåget. Men där stod ett annat tåg som skulle åka efter vårt. tiden gick, inga ändringar… typ 4 minuter före tåget skulle gå ändrades skyltarna och vårt tåg skulle komma in på samma perrong, fast mittemot. Det dundrade dessutom in både mail och sms från ÖBB om det. Skönt inte ett helt tåg med folk behövde gå uppför trappan och ner på en annan perrong…. Vilket tydligen händer ibland.

Det var första gången jag åkte enkel sovvagn med ÖBB. Tåget som går denna sträcka är gammalt, de från Hamburg till Wien och Innsbruck är nya och fräscha. Min egna spaning är att de i första hand ersätter tågen som går till och från Österrike, det är ju österrikiskt tågbolag, så man får väl fatta det. Med detta tåg har någon varit innovativ med yta och lagt kupéerna i 2 våningar, på så sätt får de in 4 sängar på höjden och vi får vårt eget krypin för 2, inte stort, men ok. Det finns skåp för kabinväskstora väskor. Nåt jättebaggage är de inte byggda för.

Under natten hade jag en mindre trevlig upplevelse. Runt 4 gick jag upp på toaletten. Någon hade kräkts i trappen ner till vår kupe… Jag letade rätt på konduktören, hon hade just varit av och hämtat en jättekartong med nybakade frallor. Hon hade inte utrustning att städa, fick täcka det med servetter, men vi fick löfte om att äta frukost i en annan kupe. Detta kan jag inte klandra ÖBB för, men har mina misstankar mon den unge mannen i kupen ovanför, som verkade ha oerhörda svårigheter att klä på sig när vi ankom Zurich, bakis bortom räddning liksom.

på ÖBB, eller nightjet som de kallar sina nattåg, får man fylla i 6 kryss från 1 frukostmeny som sedan levereras till ene kupe.

Vilken frukost var bäst då den vi fick av SJ eller den från ÖBB. Det beror på vad man värdesätter mest. Men man fick mer och sånt som mättade längre av Sj, ett helt ägg tex. Men Färska frallor gav ÖBB många pluspoäng…

Denna sida använder kakor. Vi kommer aldrig sälja dina uppgifter vidare.