Klicka på frågorna för att få fram svaren
Hur lång tid ska man ha vid byten?
Det beror på många saker… Stationsstorlek, om tåget är känt för förseningar och framför allt hur viktigt det är att man hinner med nästa tåg. Är det ett nattåg, eller att man inte hinner till sin nattdestination om man missar. Då är det viktigt att ha rejäl bytestid, så man hinner ta ett senare tåg till bytet. Om det bara är att ta nästa tåg, utan att vidare resa påverkas, då funkar 10 minuter, går det så gårt det…
Vad ska man packa i?
Många tänker ju ryggsäck när man säger tågresa. Jag vill hävda det är föråldrat. När det var ett bra koncept hade resväskorna litet handtag oh inga hjul.
Min packning har jag i en sk kabinväska men 2 stora hjul, som går lätt på de flesta underlag, inklusive kullersten. Därtill har jag en ryggsäck på 15 – 30 liter. beroende på årstid och aktivteter under resan.
I ryggsäcken har jag alla min värdesaker och sånt som behövs under resan, som telefonladdare, vattenflaska och bok, och kanske något som inte rymdes i resväskan. Det svåraste att få ner i ryggsäcken är tomrum, till framtida matsäckar… så utifall man misslyckas med det även en tygpåse edyl till det. Tygpåse, snygg nog att ha som ”handväska” på resmålen är bra.
Vad ska man packa?
Ja, ett gott råd är ju att: lägg fram allt du tror du vill ha, och ta sedan bort hälften…
men det är ju så oerhört individuellt vad man värdesätter. Jag anser mig packa lätt, sen snackade jag med en av de andra frekventa svararna i tågsemestergruppen, hon tyckte jag packade enormt mycket… Hade hälften av vad jag har med sig….
Men utifrån mina idéer:
Det är inte så stor skillnad på packning för allt mer än en dryg vecka, förutom mer tvättmedel.
Res i ett par bra ingådda skor, ok snygga, men främst gåvänliga. packa sedan max ett par andra, utifrån vilken sorts resa det är. sandaler på badsemestern, snyggskor på kulturrresan, kängor till vandringen eller vad det nu kan vara.
vilka kläder?
Tänk ”mixa och matcha” och ”lager på lager”. Då går plaggen går att kombinera på många sätt. Även så att man inte behöver packa så mycket skrymmande plagg om man kan ta 2 tunna på varandra. då räcker det med underkläder för en 5-9 dagar och några underdelar, och lite fler överdelar.
oftast är det bra med nån form av jacka med regnskydd med. men förstås funkar paraply med.
Detta packas i resväskan tillsammans med skor o necessär, förutom det som behövs under resan och receptbelagda mediciner.
Vilka prylar?
Ja det här är ju verkligen individuellt. Men så här gör jag, inspireras och tänk sen på vad som passar dig.
En termos, en vattenflaska, en hopfällbar kåsa, en spork och lite tepåsar, eller snabbkaffe. Nödmat i form av någon ”bar”, godis eller energi, i botten på ryggan. Då är man redo för matsäck på tåg och utflykt.
Min telefon och laddare med lång sladd. och en liten powerbank för nödläge. Här överväger jag att skaffa en billig platta att ha för railplanner, utifall något händer mobilen, när jag reser själv. Lite jobbande duger en sån till med.
underhållning: jag brukar ha bok o korsordstidning, men tex kortlek är bra om man är fler.
Detta ovan har jag i ryggsäcken och kläder som behövs under resan (eller plats för sånt man tar av under resan… där finns oftast necessären och kanske ett par skor med.
necessär är ju extra individuellt. men jag vill slå ett slag för hårddtvål som är gjort för både kropp och hår. Jag använder det jämt. men det är extra bekvämt på resa. och glöm inte massor med solkräm om det är sommar. o har du receptbelagda mediciner förvara dem som värdesaker. Däremot räcker det med en värktablett o ett plåster typ. Apoteken ligger så tätt i Europa.
å så plånbok pass/nat id, kort, 2 st… lite kontanter.
Vad har man på sig under tågresorna? Dag och natt.
Ja det är ju förstås fritt valt. Men jag tänker så här.
Dagtid reser man snyggt klädd, men praktiskt och bekvämt. Är man för slafsigt klädd blir servicen sämre, speciellt väster om Tyskland och söder om Alperna. Jag reser helst i klänning i trikå e dyl. Min man brukar ha på sig kavaj (eller nedpackad om det är varmt) och har ingen annan jacka med sig. Det tycker vi uppfyller alla kriterier, om det inte är vita plagg.
Nattetid, om jag delar kupé med andra, så har jag ett par bommulstajts och ett linne under klänningen. Tar jag av klänningen har jag en bra pyjamas och en fräsch klänning till dagen efter. Om man föredrar byxor ör det bra med nåt mjukisplagg att sova i, verkar inget skönt att sova i jeans.
Vad ska man äta, under långa tågresor?
Matsäck?
Matsäck är trevligt, billigare (ja inte om man ska handla på Zürich haubtbahnhof och åka med ett tykt tåg…) och ibland det enda alternativet.
Jag har alltid med en vattenflaska, som jag fyller på i vilken kran som helst, allt kranvatten inom eu är drickbart, i Schweiz med. En termos som jag fyller med varmt vatten på boenden oh frågar om jag får köpa på hål i väggen på stationer, ibland vill de ruinera en, men det går att pruta. även tepåsar, en liten kåsa och en spork. sen köper jag på stationer och i mataffärer längs vägen.
Det finns gott om platser att handla matsäck i på de flesta stationer, på större finns ofta även en mataffär. Det frågas ofta om Köpenhamn och Hamburg. ja det finns mycken mat att välja på, även tidigt på morgonen.
Tågrestaurang?
Det är väldigt olika vilken nivå mat finns tillgängligt på tåg. österut polen och tjeckien där ryktas om riktiga kök med kockar som lagar riktigt god mat.
Svenska tåg: SJ har en bistro, med bra men enkel mat, Den varma maten får man värma själv i micro. Om man åker första klass, finns kaffe te och något litet sött, ibland frukt, i vagnen. Om man reser före 9 på morgonen ingår frukost.
Danska tåg DSB: Danmark är ett litet land, deras tåg går sällan så många timmar, så de har inga restaurangvagnar. I första klass ska det finnas något enklare som ingår och det springer ibland förbi en person med en ryggsäck det står seven eleven på. hen säljer kaffe och godis. För sträckan Köpenhamn- Hamburg, som tar 5 timmar, rekommenderas matsäck.
Tyska tåg DB: På fjärrtågen i Tyskland finns restauranger med bordsservering. kostar, med nutida växelkurs, lite mer än en dagens lunch i Sverige. men någonstans i bakgrunden mikrovärmer de med. Dryck kostar ca 4 euro oavsett om du beställer kaffe, te, vatten, läsk eller öl.
Vilken standard finns på nattåg?
Komforten på nattåg varierar stort och därmed priset. Men priset varierar även utifrån efterfrågan. Generellt finns sitt ligg (couchette) och sovplatser. Sittplatserna är ofta i helt vanliga salongsvagnar. Vissa kan sova bra, jag får knappt en blund i ögonen. Liggkupeer har oftast 4 eller 6 platser, man bäddar själv, hårdare britsar. Vissa klagar, jag sover gott. har mer problem med att sitta länge, träsmak. Sovkupeer har 1-3 platser färdigbäddat skönare, i de lyxigaste egen toa och dusch. ligg och sovkupeerna går att både köpa plats i och en egen kupe. olika om man får interrrailpris om man vill boka hel kupe.
Frukost är det väldigt olika mellan olika bolag vad som ingår allt från inget till varma frallor.
Tågordlista:
Biljett | Ibland menas färdbiljett, ibland färdbiljett med inkluderad platsbiljett. |
Färdbiljett | Det är alltid obligatoriskt med en giltig färdbiljett. Det är den som gör att du får åka med tåget, men den garanterar inte sittplats. Ibland är denna det enda kravet för att få åka, ibland är även platsbiljett obligatoriskt. Biljettpriset varierar efter efterfrågan, oftast är det dyrare ju närmare i tiden man ska resa. Interrailbiljetten är en färdbiljett, den har fast pris. |
Platsbiljett | En biljett som ger rätt till en specifik sittplats, alltid i kombination med en färdbiljett. Ibland är platsbiljetten obligatorisk, ibland frivillig (men i värsta fall får man stå om man inte har någon). Ibland går det inte ens att köpa platsbiljett, oftast på korta sträckor med regionaltåg eller pendeltåg. Generellt kan man säga att ju snabbare och längre tåget går, desto sannolikare att platsbiljett är obligatoriskt. Undantaget Tyskland, där är det alltid frivilligt med platsbiljetter. Platsbiljettpriserna är fasta, väldigt olika priser på olika tåg dock. Har man interrail är det ofta extra tillägg på dessa om man passerar landsgränser. |
Sov/liggvagnsbiljett | Dessa är en variant av platsbiljetten. Finns i en uppsjö av varianter, olika standarder och priser i olika länder. Vissa platser i vissa länder kräver första klass interrailbiljett/färdbiljett |
Interrailbiljett | En färdbiljett med obegränsat resande i det område under de dagar biljetten gäller. Det finns en uppsjö av biljetter. Vissa gäller i enstaka länder, men de vanligaste är olika varianter på ”global pass”, både sådana som gäller ett visst antal dagar under tex en månad och sådana som gäller alla dagar under en period. Interrail biljetterna har fast pris. Det finns i olika prisklasser utifrån ålder och om man vill ha första klass biljett eller inte. Första klass är inte orimligt dyrt. Om man har första klass måste man också betala för förstaklass platsbiljett om man vill sitta där. Men om man vill får man köpa andraklass platsbiljett och åka där. Det gäller förstås inte tvärtom, om man har första klass platsbiljett krävs även första klass interrailbiljett för att få nyttja den. |
Första klass | Lite bekvämare, lite mer plats. Ofta tre stolar i rad. Ofta bjuds det på kaffe/te, lite fika eller frukost. Tillgång till Lounger, i vissa länder gäller dock inte interrailförstaklassbiljett. |
Andra klass | Vanliga normalbekväma vagnar. Oftast ju längre tågen går och ju fortare, desto bättre standard. |