Bekväm och obekväm resa till kontinenten.

Bekväm och obekväm resa till kontinenten.

Jag reser nu Uppsala – Stockholm – Hamburg – Zürich på ett drygt dygn, med ett bekvämt litet antal byten. Nu idag när jag gör sträckan Hamburg – Zürich är det bara skönt, bekvämt tåg jag får vara trött i fred och hinner jobba med detta inlägg och en del annat pyssel. Lite segt Wifi ibland, men bra för att vara Tyskland, det går framåt här med.

Genom Sverige och Danmark testade jag Snälltåget som precis börjat köra Stockholm – Berlin, med påstigning ända till Köpenhamn, sen kör det långsamt genom Danmark, står still ett par timmar och anländer i Ottan till Hamburg, för att därefter nå Berlin en mer bekväm morgontid, slutstationen. Det blir blandad kritik.

Snälltåget rullar in på Stockholms Central, perrongen är full med folk, men inte trångt.

Först är det ju det fantastiska i att man kan sätta sig på ett tåg i Stockholm på eftermiddagen och vara i Hamburg/Berlin morgonen efter. Det gick ju förr, men det var länge sedan man tog Alfred-nobel-tåget ut på sina tågluffar.

Sen är det standarden, jag är inte så imponerad. Att det inte finns sovvagnar är ett problem med dagens standardkrav. Framför allt att det inte finns kupéer med färre antal bäddar än sex, så att priset blir orimligt högt om man vill ha en egen kupé. På SJ är prislappen rimlig, även om det kostar, att boka en egen 2klass sovvagn, avsedd för tre.
Jag har bara åkt snälltåget till Tyskland 2 gånger. Första var för ca 3 år sedan Malmö – Berlin. Jag kan ha haft otur, men båda gångerna strulade det med toaletterna, Den första gången fick man leta rätt på konduktören som måste in bakom för att vrida på en nyckel för att det skulle gå att spola – varje gång…


Denna gång var med än hälften av toaletterna avstängda, vissa med lapp på, vissa låsta jämt. Även tvättrummen var låsta, redan från Stockholm, dit man borde kunna gå för att fräscha upp sig lite och borsta tänderna. (I SJs vagnar finns en dusch med per vagn, och egen i första klass.) På den öppna toalett som var närmast mig tog vattnet slut efter bara någon timme. Inte så bra i Coronatider att inte kunna tvätta händerna, förutom det ofräscha i övrigt…

Nu i coronatider kan man inte boka plats i liggkupé, vilket hade varit mitt självklara val i vanliga fall. Och det kändes inte rimligt att betala för en hel kupé för mig själv. Alternativet var då en sk vilstol, vilket var 2 helt vanliga stolar, mycket bättre än Flixtrains stolar, men sämre än den jag sitter i nu hos Deutsche Bahn, DB, (tyska ”SJ”). Lakan, fleccefilt och kudde fanns med. Alltså många runt mig snusade gott, men jag har mest träsmak överallt, provade många lägen, till slut sov jag lite sittande. Sovit middag på mitt tyska tåg nu, skönare…


En positiv upplevelse var Krogen, snälltågets restaurang. Jag fick en god vegansk lasange, med en välsmakande grönsakssås med tomatbas. Jag kunde ha uppskattat något energitätt och proteinrikt i såsen, som linser, och en sallad till. Men till priset för en dagens lunch var inte något att klaga på med bordservering och riktigt porslin. Drack ett gott glas vin till.
Efterrätt fick bli egen fika vid min sittplats. Jag släpar oftast med mig vattenflaska, tepåsar och termos på mina tågresor, ber att få köpa varmt vatten på fik på stationer (man får ofta betala en euro, eller så får man, speciellt om man köper något annat. Eller så har man hotell med vattenkokare.). Det är en onödig kostnad tycker jag, ofta dyrt, hos DB är en öl billigare än en stor kopp te.

Ja hur ska jag rekommendera detta då? Läs och bestäm utifrån dig själ o dina krav skulle jag säga. Alltså det är väldigt bekvämt att nå kontinenten med ETT tåg, så jag kommer säkert åka igen, när man får boka plats i liggvagn eller om vi är fler o delat på kostanden för kupén.
Men jag skulle ta med en extra flaska vatten att ha till handtvätt på toaletten… om det nu inte är otur jag haft, men personalen har inte kommenterat toalettproblematiken som om det vore något extraordinärt…
Krogen kommer jag gå på igen.
Men jag tänker boka av hemresan med dem. Tar mig hem andra vägar. Mig passade det inte att sitta och sova en natt. Men som sagt, många andra verkade sova ok.

Ser med spänning fram emot när statens upphandling av nattågslinjer till Köln/Bryssel och Hamburg vintertid är klara, där finns sovvagn som ett krav.

Nu sitter jag på ett direkttåg Hamburg – Zürich. Det fräser på i hög fart på snabbtågsbanor, man kommer fram bra, fort. Bekvämt, snyggt, sköna stolar, fräscha, fungerande toaletter. Lite skumpigt, slinter på tangenterna mer än vanligt, men det är ungefär det enda klagomål jag kommer på. Jo jag måste ha medicinsk mask på, även när jag sitter på min plats, med tom stol bredvid, men det är väl mer att man får ta seden dit man kommer.

På en mer vanlig semester skulle jag åtminstone lagt in ett längt lunchstopp idag med en liten promenad i en tysk stad. Men nu står mina besök i fokus och då fräser jag på.

Nu är jag framme i Schweiz om ett par timmar, så då kommer jag ha fullt upp. imorgon är planen att jag ska ut o fara med tåg i Schweiz, men det blir annat än denna funktionella tågresa. Då kommer jag sitta med resan klistrad mot rutan. Men jag tänker fota mycket. Så på söndag när jag reser norrut till Moster så hoppas jag kunna leverera åtminstone ett smakprov från mina upplevelser. Jag tänker mig att det ska utmynna i en resrutt bland mina förslag ”alperna runt” eller nåt. Så en del bilder spar jag till den med.

Denna sida använder kakor. Vi kommer aldrig sälja dina uppgifter vidare.