Vackra tågsträckor i Schweiz.

Vackra tågsträckor i Schweiz.

Eftersom jag har en son boende i Zürich så befinner jag mig relativt ofta i detta tågåkarland med så vackra vyer. På min senaste resa åkte jag den delvis kuggstångsbaserade järnvägen mellan Interlaken och Luzern och så var jag upp i Jungfraubergen så långt som man kan ta sig på ett interrailpass. Jag tänkte här att jag ska beskriva dem och några andra vackra sträckor som jag rest. Även nämna några till som finns på min ”bucketlist”.

Vackra tågsträckor:

Berninabanan Chur – Tirano

Ja detta världsarv är väl den mest ikoniska tågsträckan i Schweiz. Åtminstone av de som också är vanlig persontrafik i det vanliga järnvägsnätet. Alla broar är faktiskt är bättre på drönarbilder än när man åker, de syns inte så mycket, men cool ändå ju. Det är även ett sätt att åka till Italien, till skillnad från Glaciärexpressen som går i öst-västlig riktning och bara blir en ”omväg”. Så man tar sig framåt längs resan samtidigt som man har de underbaraste vyer utanför fönstret.
Jag åkte den 2023, tyvärr hade vi ont om tid, så vi hann inte stanna ett tag i Alp Grüm. Där hade det varit så cool att vandra lite och äta lunch på det kombinerade stationen/restaurangen/hotellet. Det enda hus som finns. Man är på kalfjället, vilket är högt upp i Alperna och ser en glaciär ”rinna” nedför berget mittemot. Jag måste åka igen helt enkelt.
Om man åker norrifrån är det, fram till Alp Grüm, uppåt som gäller, mycket broar. Därefter bär det av nedåt mot Italien mer i serpentiner. Tåget slutar inne i Italien, men det är en schweizisk järnväg som övergår i nån sorts spårväg sista biten in i Tirano. Först på stationen passeras tullen in i EU. Övriga tåg till orten går från en italiensk station bredvid
Man kan åka 2 sorters tåg på järnvägen:
Dels finns Berninaexpressen. Ett turisttåg med panoramafönster som går hela vägen kostar ett antal hundra i platsbiljett även om man har interrail och det serveras vin och ost till höga priser. Tåget är oftast proppfullt. Det dras dock av ett lok som samtidigt är en vagn. den brukar vara nästan tom och det behövs inga platsbiljetter, finns inga panoramafönster heller. men det finns plats att sitta på den sida som för ögonblicket ger bäst utsikt.
Dels går vanliga lokaltåg Chur – St Morritz och St Morritz – Tirano. Men det finns också ett ”kortslutningståg” på 7 minuter som kapar bort biten in till st Morritz. där ska vara tråkigt att vänta en dryg halvtimme och man hinner med det tidigare tåget på detta viset. Den tiden lägger man hellre på längre stopp för vandring någonstans.
Dessa lokaltåg är oftast max halvfulla. hälften hälften lokatbefolkning och turister. Det sitter folk på väg hem från jobbet och scrollar sina telefoner, medan vi turister skuttar runt i vagnen och tar kort genom öppningsbara fönster. Notera öppningsbara= sjukt mycket bättre bilder än i en panoramavagn
Ja ni hör ju vilka tåg jag föredrar. Berninaexpressen har jag inget intresse av.

Glaciärexpressens sträcka Chur – Andermatt – Brig – Zermat

Denna sträcka har jag åkt delen mellan Andermatt och Chur. Det är jättefint. Från Andermatt till nästa tågstation Oberalppass tar det en 20 minuter, tåget går i en skidbacke och men kommer 500 höjdmeter upp. Oberlappass är sträckans högsta punkt. På drygt 2100 möh. Lite kul är att ungefär under går gamla och nya Gotthardtunnlarna på 1000 möh resp. 500 möh. Så man ska vara lite försiktig när man tittar på en järnvägskarta, det ser ut som det går att byta… Senare längs sträckan åker man längs Rehn, där den startar att vara Rehn. En liten vild och grönblå flod. Med berg ikring. Det ska vara lika fint resten av sträckan med.
Även här finns det lokaltåg som man byter mellan, men det är jättelätt, jag gick bara tvärs över perrongen till ett väntande tåg. Glöm inte att planera in något stopp och gör en liten vandring. Att se alperna genom fönstret i all ära, men det blir en dimension till om man vandrar i dem med.
Man kan också åka Glaciärexpressen längs hela sträckan. panoramaförster och mycket dyrare. Men den här expressen har en poäng. Den har en riktig restaurang. Man kan sitta och äta en trerätters vid bord med krispiga vita dukar. Medan Alperna glider förbi utanför. Det är inte billigt. Men om man vill fira något kanske. Nån gång ska jag göra det.
Men det är fortfarande så att bäst bilder från man från de vanliga tågen med öppningsbara fönster.

Interlaken – Luzern

Denna sträcka är uppe på 1000 möh i Hasliberg, så den är inte lika dramatisk som de ovan. Men det är vackert och en natur man ser även vid dåligt väder. Delvis används kuggstång i de branta delarna föra att från upp tåget. det är cool när man snabbt tittar ner på byn man just lämnade. man åker också längs vackra grönblåa sjöar. När jag åkte nu 2024 åkte jag bara Luzern-Meringen tor. Det ska vara den mest spektakulära sträckan. 1991 åkte vi hela vägen.
det är sk panormatåg. och platsbiljett ”rekommenderas”. Behövs inte. när jag åkte var en del av en vagn var reserverad och det var för en grupp. Men det var en måndag i oktober. Interrailpass räcker.


Här anbefalles lite vandring med. Jag klev av i den pittoreska byn Lungern och gick längs med sjön Lungern på motsatt sida mot järnvägen till den ännu mindre orten Kaisersthul i andra änden av sjön. Den blev en 8-9 km längs mestadels grusväg nästan bara platt. Med fina vyer. Om det är klarare i luften är det bäst att gå åt andra hållet. Då man har utsikt över snöklädda alper åt det hållet. Jag skymtade lite ibland, men det här är en utmärkt promenad att gå en dag utan klar luft. Den grönblåa sjön bredvid och grönskande kullar bakom är snygg i de flesta väder.
Det gäller hela tågresan. om det bara är dimma högt uppe i Alperna kan det vara bättre väder här.

Allt i Jungfrauområdet

Vägen till Italien via gamla Gotthardtunneln

Göschenen – Andermatt

Till Italien via Brig

Många andra

Denna sida använder kakor. Vi kommer aldrig sälja dina uppgifter vidare.