Vackra tågsträckor i Schweiz.

Vackra tågsträckor i Schweiz.

Eftersom jag har en son boende i Zürich så befinner jag mig relativt ofta i detta tågåkarland med så vackra vyer. På min senaste resa åkte jag den delvis kuggstångsbaserade järnvägen mellan Interlaken och Luzern och så var jag upp i Jungfraubergen så långt som man kan ta sig på ett interrailpass. Jag tänkte här att jag ska beskriva dem och några andra vackra sträckor som jag rest. Även nämna några till som finns på min ”bucketlist”.

Vackra tågsträckor:

Berninabanan Chur – Tirano

Ja detta världsarv är väl den mest ikoniska tågsträckan i Schweiz. Åtminstone av de som också är vanlig persontrafik i det vanliga järnvägsnätet. Alla broar är faktiskt är bättre på drönarbilder än när man åker, de syns inte så mycket, men cool ändå ju. Det är även ett sätt att åka till Italien, till skillnad från Glaciärexpressen som går i öst-västlig riktning och bara blir en ”omväg”. Så man tar sig framåt längs resan samtidigt som man har de underbaraste vyer utanför fönstret.

Jag åkte den 2023, tyvärr hade vi ont om tid, så vi hann inte stanna ett tag i Alp Grüm. Där hade det varit så cool att vandra lite och äta lunch på det kombinerade stationen/restaurangen/hotellet. Det enda hus som finns. Man är på kalfjället, vilket är högt upp i Alperna och ser en glaciär ”rinna” nedför berget mittemot. Jag måste åka igen helt enkelt.
Om man åker norrifrån är det, fram till Alp Grüm, uppåt som gäller, mycket broar. Därefter bär det av nedåt mot Italien mer i serpentiner. Tåget slutar inne i Italien, men det är en schweizisk järnväg som övergår i nån sorts spårväg sista biten in i Tirano. Först på stationen passeras tullen in i EU. Övriga tåg till orten går från en italiensk station bredvid
Man kan åka 2 sorters tåg på järnvägen:
Dels finns Berninaexpressen. Ett turisttåg med panoramafönster som går hela vägen kostar ett antal hundra i platsbiljett även om man har interrail och det serveras vin och ost till höga priser. Tåget är oftast proppfullt. Det dras dock av ett lok som samtidigt är en vagn. den brukar vara nästan tom och det behövs inga platsbiljetter, finns inga panoramafönster heller. men det finns plats att sitta på den sida som för ögonblicket ger bäst utsikt.
Dels går vanliga lokaltåg Chur – St Morritz och St Morritz – Tirano. Men det finns också ett ”kortslutningståg” på 7 minuter som kapar bort biten in till st Morritz. där ska vara tråkigt att vänta en dryg halvtimme och man hinner med det tidigare tåget på detta viset. Den tiden lägger man hellre på längre stopp för vandring någonstans.
Dessa lokaltåg är oftast max halvfulla. hälften hälften lokatbefolkning och turister. Det sitter folk på väg hem från jobbet och scrollar sina telefoner, medan vi turister skuttar runt i vagnen och tar kort genom öppningsbara fönster. Notera öppningsbara= sjukt mycket bättre bilder än i en panoramavagn
Ja ni hör ju vilka tåg jag föredrar. Berninaexpressen har jag inget intresse av.

Glaciärexpressens sträcka St Morris – Chur – Andermatt – Brig – Zermat

Denna sträcka har jag åkt delen mellan Andermatt och Chur. Det är jättefint. Från Andermatt till nästa tågstation Oberalppass tar det en 20 minuter, tåget går i en skidbacke och men kommer 500 höjdmeter upp. Oberlappass är sträckans högsta punkt. På drygt 2100 möh. Lite kul är att ungefär under går gamla och nya Gotthardtunnlarna på 1000 möh resp. 500 möh. Så man ska vara lite försiktig när man tittar på en järnvägskarta, det ser ut som det går att byta… Senare längs sträckan åker man längs Rehn, där den startar att vara Rehn. En liten vild och grönblå flod. Med berg ikring. Det ska vara lika fint resten av sträckan med.
Även här finns det lokaltåg som man byter mellan, men det är jättelätt, jag gick bara tvärs över perrongen till ett väntande tåg. Glöm inte att planera in något stopp och gör en liten vandring. Att se alperna genom fönstret i all ära, men det blir en dimension till om man vandrar i dem med.


Man kan också åka Glaciärexpressen längs hela sträckan. panoramaförster och mycket dyrare. Men den här expressen har en poäng. Den har en riktig restaurang. Man kan sitta och äta en trerätters vid bord med krispiga vita dukar. Medan Alperna glider förbi utanför. Det är inte billigt. Men om man vill fira något kanske. Nån gång ska jag göra det.
Men det är fortfarande så att bäst bilder från man från de vanliga tågen med öppningsbara fönster.

Interlaken – Luzern

Denna sträcka är uppe på 1000 möh i Hasliberg, så den är inte lika dramatisk som de ovan. Men det är vackert och en natur man ser även vid dåligt väder. Delvis används kuggstång i de branta delarna föra att från upp tåget. det är cool när man snabbt tittar ner på byn man just lämnade. man åker också längs vackra grönblåa sjöar. När jag åkte nu 2024 åkte jag bara Luzern-Meringen tor. Det ska vara den mest spektakulära sträckan. 1991 åkte vi hela vägen.
det är sk panormatåg. och platsbiljett ”rekommenderas”. Behövs inte. när jag åkte var en del av en vagn var reserverad och det var för en grupp. Men det var en måndag i oktober. Interrailpass räcker.


Här anbefalles lite vandring med. Jag klev av i den pittoreska byn Lungern och gick längs med sjön Lungern på motsatt sida mot järnvägen till den ännu mindre orten Kaisersthul i andra änden av sjön. Den blev en 8-9 km längs mestadels grusväg nästan bara platt. Med fina vyer. Om det är klarare i luften är det bäst att gå åt andra hållet. Då man har utsikt över snöklädda alper åt det hållet. Jag skymtade lite ibland, men det här är en utmärkt promenad att gå en dag utan klar luft. Den grönblåa sjön bredvid och grönskande kullar bakom är snygg i de flesta väder.
Det gäller hela tågresan. om det bara är dimma högt uppe i Alperna kan det vara bättre väder här.

Allt i Jungfrauområdet

Det här är ett väldigt turisttättområde, med kända orter som Lauterbrunnen oh Grindelwald. Där är mycker turister från hela världen alla dagar på året. Men det är ochså spektakulära vyer.

Ska man bo här och har en någotsånär normal budgetär det lämpligt att bo vid foten massivet, i Interlaken, översatt mellan sjöarna. Det är en ganska vanlig plats mittemellan två fina sjöar, men det tar kanske en halvtimme så är man uppe vid de mer kända orterna.

Här ligger Europas högst belägna järnvägsstation.

Det finns en rundresebiljett med både tåg och kabinbanor (numer, förr var det bara tåg) som tar en upp till Jungfraujoch, Europas högst belägna järnvägsstation. Där finns en forskningsstation vid en glaciär, som är orsaken till stationen. men också ett hotell och enkel skidåkning på glaciären. När jag för några år sedan talade med turistbyråchefen för detta område kommenterade han skidåkningen där med ”inget för svenskar”. Denna biljett har 25% rabatt med interrrailpasset, men fortfarande dyrt. Jag har åkt upp dit 1991, det är spektakulärt och vid klart väder enastående utsik (vi såg bara handen framför oss)

Det finns även flera kända skidorter i området, med ihopbyggda liftsystem, som Wengen.

Interrailpasset räcker dock upp en bit till flera orter i området. Gindelwald, Lauterbrunnen och Mürren.
Hösten 2024 äkte vi till Mürren, på andra sidan om dalen i förhållande till Jungfrau, vilket gjorde att vyerna under vår tur, speciellt den del vi gick, hade en enorm utsikt. Interrailpasset gäller tom den kort biten som järnvägen är ersatt av en kabinbana.

Vägen till Italien via gamla Gotthardtunneln

Man kan åka mellan Milano och Zürich via nya Gottardtunneln, man lämnar aldrig höjden som Zürich befinner sig på, 500 möh. och fräset effektivt under alperna, några snygga sjöar passeras. Jag har gjort det. Det är jättebra när man har bråttom.

Men om man har lite mer tid (men ändå inte massor av tid att åka ex vis Berninabanan), då skriver man via Göschenen i sin sökning då passerar man gamla Gottardtunneln på 1000 möh och får se med. Några tågbyten blir det med, så länge man är i Schweiz är det ok med korta bytestider.
På detta sätt få se mycket mer alper till kostanden a lite tid och ett par byte.

Göschenen – Andermatt

I Göschenen, 1100 möh, där Gamla Gotthardtunneln, nämnd ovan, börjar, finns också en een liten järnväg som går upp till Andermatt på 1430 möh. Det är 20 spektakulära minuter. Då är man mitt på glaciärexpressens sträckning.

Jag tog den 2021 när jag gjorde en dagsutflykt från Zurich, därifrån for jag vidare till Chur med lokaltåg o sen tillbaka till Zürich. en bra väg upp om man vill åka en del av glaciärexpressen

Eller ett sätt att se lite mer om man passerar Göschenen på väg söderut.

Det går ingen järnväg söderut från Andermatt, men det går att ta en postbuss (som tar vid där järnvägen slutar o kör till de mer otillgängliga platserna i Schweiz) nedför på södra sidan tills man når järnvägssytemet igen. Jag har kollat på det, vore ju kul, men det både tar en massa tid och är dyrt. Men nån gång så kanske.

Till Italien via Brig

Om man ska till västra delen av norra Italien (tex till Lago di Maggiore, med den mest kända orten Stresa) kan man från Basel, dit de flesta av oss kommer norrifrån, åka rakt söderut. Sitt så ni ser i tågets färdrikting, ni närmar er Alperna. Det blir oftast en del byten denna väg, men det gör inget, ni år i Schweiz, tågen är i tid. Stannar ni i Spiez, gå lite nedför backen från stationen, strax når ni den mest betagande utkiksplats över den grönblåsjön nedanför.

Brig ligger också längs glaciärexpressens sträckning, så man kan vika av här och åka västerut till Zermatt eller österut mot Andermatt och Chur.

Denna väg går igenom en massa tunnlar, men det är fint däremellan. Jag åkte här 2022. Den går att göra mycket finare om man söker ”via” Kandersteg, fler byten, långsammare, men finare.

Många andra

Eftersom Schweiz är så mycket alper är det fint nästan överallt, utom på den norra slätten, där är det mer ”vanligt” utanför fönstret. men ska jag nämna några till är det väl Gornergrat och Pilatus Kulm. Som mer är utflyktsturer än en järnväg som tar en någonstans, om man inte har budget nog att bo på hotellet vid Gornergrat förstås.

Hoppas ni får nytta av denna genomgång under er Tågresa!
Ha det gott för denna gång.

Denna sida använder kakor. Vi kommer aldrig sälja dina uppgifter vidare.